اولین المپیک بازیهای فکری دانشجویان ایران، رویدادی بیسابقه در حوزه توسعه مهارتهای خلاقانه و تفکر استراتژیک دانشجویان، از تاریخ ۲ تا ۵ دیماه ۱۴۰۳ در مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی استان البرز و حمایت وزارت علوم برگزار شد. این المپیک که میزبان بیش از ۱۶۰ دانشجوی برتر از دانشگاههای مختلف کشور بود، در سه بخش اصلی شامل طراحی بازیهای رومیزی، اتاق فرار و بازیهای محیطی برگزار گردید.
هاشمی شیخ شبانی، دبیر انجمن علمی مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته، با ارائه بازی رومیزی خلاقانه خود تحت عنوان «مسیر موفقیت»، توانست به مرحله نهایی این المپیک راه پیدا کند. در این رویداد سید محمدمهدی هاشمی در بخش مجموع امتیازات غرفههای بازی شامل مجموعه بازیهای فکری، نقشآفرینی، بردگیم، اتاق فرار و بازیهای محیطی در کنار بخش اصلی لیگهای رقابتی که میان بیش از ۱۶۰ دانشجوی راهیافته به مرحله نهایی برگزار شد، موفق به کسب رتبه اول شد.
بازی مسیر موفقیت داستان تلاش دانشجویان در طول یک سال تحصیلی را به تصویر میکشد که با طراحی منحصربهفرد و روایتی پویا، توانست توجه هیئت داوران و کارشناسان حاضر را جلب کند. این بازی با استفاده از مکانیزمهای متنوع و جذاب مانند حرکت بر روی صفحه بازی، انتخاب استراتژیک کارتها و مدیریت منابع، بازیکنان را در فضایی تعاملی قرار میدهد که در آن تواناییهایی نظیر برنامهریزی، حل مسئله، مدیریت مالی و ارتباطات نقش کلیدی ایفا میکنند. هدف بازی، ایجاد تعادلی میان چالشهای تحصیلی و فرصتهای پیشرفت است که برای دانشجویان قابل درک و انگیزشی باشد.
دکتر محبوبه افضلی، مشاور انجمن علمی دانشگاه، ضمن تبریک این موفقیت، اظهار داشتند: «ایده خلاقانه و پشتکار آقای هاشمی در طراحی این بازی نشاندهنده اهمیت حمایتهای هدفمند و همفکری اعضای انجمن علمی است. این دستاورد میتواند بهعنوان الگویی برای دیگر دانشجویان دانشگاه در مسیر توسعه مهارتهای خلاقانه و حل مسئله باشد.»
یکی از عوامل کلیدی موفقیت سید محمدمهدی هاشمی، حمایت همهجانبه معاونت فرهنگی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته و مشاور انجمن علمی فعال مهندسی کامپیوتر و فناوری اطلاعات این دانشگاه بود. این دانشگاه که پیشازاین نیز در زمینه برگزاری رویدادهای بازی محور فعالیت داشته است، با برگزاری جلسات مشاوره و تأمین منابع لازم، نقش مهمی در آمادهسازی این دانشجو برای رقابت ایفا کرد.
سید محمدمهدی هاشمی همچنین اعلام کرد که قصد دارد نسخه دیجیتال بازی را طراحی کرده و آن را از طریق پلتفرمهای آنلاین در دسترس دانشجویان و علاقهمندان قرار دهد. او افزود: «تلاش میکنم با بهرهگیری از بازخوردهای دریافتی، بازی را بهبود دهم و آن را به محصولی تبدیل کنم که بتواند تأثیر مثبت بیشتری در جامعه دانشجویی داشته باشد.»
دکترروح الله فدایینژاد، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی وفناوری دانشگاه، ضمن تبریک، اذعان داشت: «این موفقیت نهتنها برای آقای هاشمی بلکه برای دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی وفناوری افتخاری بزرگ محسوب میشود. امید است که این مسیر، آغازگر فصل جدیدی از پیشرفتها در عرصه بازیسازی و صنایع خلاق بوده و امیدواریم که این موفقیتها ادامهدار باشد.» همچنین، با هماهنگی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و حمایت وزارت علوم، دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی وفناوری پیشرفته در صدد راهاندازی انجمن و کانون بازیهای فکری برای دانشجویان و حمایت از آنها برای موفقیت در مسیر است.