از آنجا كه آموزش يك فرايند مستمر بوده كميت و كيفيت آن بستر لازم را در توسعه همه جانبه كشور فراهم مي آورد. حصول اطمينان از كميت و تنوع مواد درسي و كيفيت ارائه آنها با توجه به نياز علمي- صنعتي ضروري است. هدف اصلی ارزيابي، تقويت فعاليت ها و روش های اثر بخش و تضعيف يا حذف فعاليت ها و روش های بی تاثير يا نامطلوب است. فرايند ارزيابی استاد، فرايندی است که در طی آن با جمع آوري اطلاعات و با بررسی عملکردهای گوناگون اساتيد، درباره کفايت و شايستگی آنان قضاوت میشود و در عين حال تصميم لازم در مورد اقداماتی که میتواند به افزايش شايستگي ايشان و بهبود يادگيری فراگيران کمک کند، اتخاذ می گردد. استفاده از ارزيابي کارامدترين روش جهت بهبود کيفيت آموزشی است. روش های جاري ارزيابی اساتيد شامل ارزيابی توسط مسئولين، همکاران، دانشجويان، خودارزيابی و استفاده از ميزان يادگيری دانشجويان میباشد که از ميان روش های ذکر شده ارزيابي هيئت علمی توسط دانشجويان از رايجترين روش های مورد استفاده است. روش های ذکر شده هر کدام جنبه های خاصی از کار استاد را ارزيابی می کنند و هيچ يک به تنهايی نمي توانند بيانگر کيفيت واقعی کار اساتيد باشند؛ بنابراين برای اينکه ارزيابی جامع و سالمتری از کار اساتيد به دست آيد، بايد از همه منابع اطلاعاتی موجود داده هاي لازم را بدست آورد و قضاوت نهايی را بر اساس ترکيبی از آنها انجام داد. در حال حاضر نظرسنجي دانشجويي در مهلت اعلام شده با مراجعه به سایت گلستان به صورت ترمي و در پايان هر نيمسال تحصيلي از مجموعه دروس ارائه شده در هر گروه و دانشكده به عمل مي آيد و با توجه به سوالات طرح شده كه داراي ارزشهاي متفاوت نيز مي باشند، نمره ی ارزیابی درس ارائه شده توسط اساتيد محترم تعيين می شود. پس از ارسال نمرات پایان ترم دانشجویان به آموزش و تایید آن توسط دانشگاه، اساتيد می توانند نتيجه ارزشيابی خود را از طريق سايت گلستان، و بدون درخواست کتبی از اين دفتر رويت نمايند. گزارش نتایج ارزیابی همه ی اعضای محترم هیئت علمی، پس از بررسی و جمع بندی در دفتر نظارت و ارزیابی به عنوان يكي از ابزارهاي ارزيابي كيفي آموزشي به معاونت محترم آموزشی و در صورت لزوم دانشکده های مربوطه اعلام می گردد.
|